No worries - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Sas en Jan - WaarBenJij.nu No worries - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Sas en Jan - WaarBenJij.nu

No worries

Door: Sas en Jan

Blijf op de hoogte en volg Sas en Jan

26 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Wanganui

Hallo lieve mensen!

Waar waren we gebleven... Paihia in Bay of Island! Alweer 1,5 week geleden. In Paihia zijn we op de fiets naar de Waitangi Treaty Grounds geweest. De ' birthground' van Nieuw Zeeland. We hebben de Haruru Falls bezocht en een watervalroute gelopen in Kerikeri. Paihia ligt aan het strand, prima picknick plek dus. Na 2 nachten Paihia zijn we door gereden naar Te Paki en zijn we bij de enorme zandduinen geweest om te sandboarden. Enorme klim die duinen, maar gaaf om naar beneden te ' surfen' . Nog verder naar het noorden zijn we bij Cape Reigna geweest, heel vet hoe de Tasman sea en de Pacific Ocean tegen elkaar botsen daar. Enorm uitzicht over heeeel veel water. We hadden nog geen overnachting geboekt voor die nacht, dus we zijn aan het einde van de dag op zoek gegaan en bij een klein schattig hostel uitgekomen vlakbij Cape Reigna in Anderson Bay. Gelukje: waren de enige 2 op een 4 persoonskamer met eigen badkamer! De dag erna aardig eind doorgereden naar beneden, met als tussenstop nog een nachtje in Auckland. Op het laatste moment in de auto 10 hostels gebeld, allemaal vol. Nog 1 plekje; 1 persoonkamer, maar er kon nog wel een matras op de grond. Super. Aangekomen bij 'Ponsoby Backpackers', zag er prima uit. Gewacht op de receptie en al onze spullen al geparkeerd in de keuken. "Hi, we just called. For the room with the matras on the ground" ... De mevrouw van de receptie keek ons aan alsof ze water zag branden. "Are you sure you called with Ponsoby Backpackers?" "Yes, very sure". Na veel heen en weer gebel met haar collega van die middag, kwam Sas tot de ontdekking dat het niet Ponsoby Backpackers was, maar een ander hostel op Ponsoby Road. Genant. Onze welgemeende excuses aangeboden en om de hoek naar het juiste hostel gereden, waar meteen duidelijk werd waarom dit het enige hostel was die nog plek had. Gelukkig maar 1 nachtje. De 20e door gereden naar Rotorua. Omdat we de eerste week het tempo al aardig hoog hadden liggen, hebben we hier 3 nachtjes geboekt in een 2 persoonskamer. Even relaxen. Hostel ziet er zo goed uit, veel te doen in de buurt dus nog een nachtje bij geboekt. Rotorua staat bekend om de vulkanen, warmtebronnen en geisers. Het hele dorp stinkt naar modder en zwavel. Heel veel thermal pools (terminale poeltjes, aldus Jan) en felgekleurde meertjes. We hebben een deel van de Tarawera Trail gelopen en verder wat rustiger aan gedaan deze dagen. O.a. biertjes gedronken bij de plaatselijke brouwerij, waar ze elk jaar prijzen winnen voor het beste bier. Over lopen gesproken, we hebben de afgelopen 2 weken heel veel gelopen. Heel.. veel.. Er is geen dag voorbij gegaan zonder een paar km wandeling, we willen alles zien en lopend kom je op de mooiste plekjes. In rotorua, dat in 'Bay of Plenty' ligt, voor het eerst een paar Nederlanders ontmoet. Tips uitgewisseld over Nieuw Zeeland en Azie. Fijn om even Nederlands te kunnen praten. Verder heel veel Duitsers overal. Maar daar komen we ook wel weer overheen.

Het links auto rijden (voor de liefhebbers, het is een Nissan Tiida. Updrade van de Nissan Sunny die we geboekt hadden) gaat steeds beter en ook lopend steeds minder ongemakkelijke 'links -rechts-links' momentjes. Wel al onze eerste (parkeer) boete gehad. Deze konden we cash betalen bij het plaatselijke politiebureau. Kan zijn dat we er nog een krijgen, omdat we geen tol hebben betaald vanaf Auckland.
We verbazen ons steeds weer over de vriendelijke houding van de Nieuw Zeelanders. Na elk bedankje en vriendelijk gebaar zeggen ze 'no worries'. In de supermarkt wilden we bevroren vlees meenemen, omdat we naar de middle of nowhere zouden rijden. Dit hadden ze niet maar een vriendelijke knaap dacht met ons mee en heeft bij zijn collega's van de visboer 2 zakken ijs geregeld, zodat we ons vlees koud konden houden in de auto. Lief toch!

Ondertussen in Rotorua kregen we van verschillende kanten bezorgde berichtjes over een aardbeving vlakbij Wellington. Hier hebben we niks van gemerkt, no worries! We zijn binnen nu en een paar dagen wel in die omgeving.
De laatste dag in Rotorua hebben we, uiteraard, een paar km gewandeld door de bergen. Super mooi, maar het mooiste was dat we eindigden bij een 'nature hotpool' . Een rivier met waterval, van ongeveer 40 graden. Hier natuurlijk in geweest, heerlijk. Daarna geen zin meer om de weg terug te lopen dus een lift gevraagd aan 2 meisjes die er redelijk betrouwbaar uit zagen. Dat scheelde weer 6 km lopen.
Vanaf het begin wilden we al een tentje kopen om een (paar) keer te kamperen. We konden niets vinden maar na een tip hebben we voor 15 dollar een tentje gekocht, en een matje en slaapzak in dezelfde prijsklasse.

De 24e zijn we met kuiten van steen naar Taupo gereden voor 1 nachtje, eindbestemming: Tongariro National Park. In Taupo met de boot Lake Taupo opgegaan, langs de Moari Carvings. We hadden de ' cruise' van 5pm, heerlijk met een zonnetje 2 uur gevaren.
We zijn doorgereden naar Turangi, met als doel de Tongariro alpine crossing te lopen (beste 1 day walk van NZ, 20 km). Helaas te slecht weer om de bergen in te gaan de komende dagen (bovenin wind 85 km/u en regen). Toch een nachtje gekampeerd in National Park. 6 dollar p.p. in een envelopje in een brievenbus en ons tentje opgezet. Tanden poetsen in het riviertje, lekker basic. Beetje kaarten, beetje lezen, beetje muziek luisteren. Top! Met pijn overal en dikke ogen van het slaapgebrek de volgende ochtend opgestaan. Was leuk!

We zijn inmiddels aangekomen in Wanganui in het westen van Noordereiland. Weer in de bewoonde wereld, en dus even internet opgezocht om een verhaaltje voor jullie te schrijven, wat foto's up te loaden en een slaapplek (met douche graag) te zoeken. Hier blijven we een nachtje, morgen weer verder naar het zuiden. De 31e leveren we onze auto in in Wellington en maken we de overtocht naar Zuidereiland.

Liefs Jan en Sas

• 26 Januari 2014 - 06:40

Dennis:

Nog steeds jaloers!!

• 26 Januari 2014 - 07:59

Kelly En Liv:

He lieverds!
    Fijn weer wat van jullie te horen en wat kunnen jullie leuk verhaaltjes schrijven!! Volgens mij genieten jullie lekker....
    Heerlijk, we zijn allemaal jaloers maarja dat hoort erbij. We missen jullie nog iedere dag maar ook dat hoort erbij.;)
    Jullie krijgen een dikke kus van liv!
    Tot snel.

Liefs kelly

• 26 Januari 2014 - 09:17

Femke:

Super om te lezen weer. Wat een gave reis en het is pas net begonnen! Enjoy :-)

• 26 Januari 2014 - 10:08

Helmy:

Wat fijn om zulke leuke verhalen te lezen. We zitten helemaal mee te genieten. En wat een prachtige foto's. De plaatsnamen zijn ook echt wel oer hè. Het lijkt wel een film om in zo'n warme rivier met waterval te zwemmen. Net als in de film, ik wil het.....xxxxxxxmama

• 26 Januari 2014 - 10:41

Zus:

Bedankt voor jullie uitgebreide verhaal, helemaal super om te lezen!! Genieten hier helemaal mee met jullie avontuur! Dikke kus!

• 26 Januari 2014 - 12:56

Jolande:

Hoi lieve Sas en Jan!!!!
    Wat fijn om weer wat van jullie te horen!! Ik heb dit mailtje niet gehad (help!!! ik kreeg meteen spontaan "worries"!) maar gelukkig heeft Sas dit mailtje doorgestuurd!!! Wat een leuke, lange mail!! Jullie kunnen altijd nog schrijver worden, als jullie thuis zijn!! Wat een prachtige natuur en mooie foto's!! Wat hebben die plaatsen trouwens excentrieke namen, totaal niet Engels!! Geniet er nog maar veel van, en blijf vooral van die leuke verhalen schrijven! Dikke kus en knuf, mama en papa!! Xxxx

• 26 Januari 2014 - 14:06

Opa En Oma Lergner.:

Lieve Jan en Sas,

Wat was dat weer een leuk, lang verhaal. Ik heb het net hardop voorgelezen aan opa. De foto's hebben we ook gezien. Prachtig! Jongens, jullie genieten toch hé. Fijn hoor. We kijken weer uit naar het volgende verslag. Als jullie weer thuis zijn, moeten jullie er maar een boek van laten drukken. Ook weer dikke kussen van jullie opa en oma.

• 26 Januari 2014 - 15:39

Milene:

Onwerkelijk... zo gaaf! Wel weer gewoon terug komen he hahaha!
    xxx

• 26 Januari 2014 - 18:09

Krul:

Leuk verhaal weer en vette foto's! Haha die Jan met z'n Donald Duck, geweldig!

• 27 Januari 2014 - 10:49

Maaik & Steef:

Ah super gaaf Jan en Sas! Jullie hebben al veel gezien!
    Goed om inderdaad soms even wat langer te blijven op één plek om echt optimaal te genieten/ of bij te slapen:)! Haha en al geslapen in een tentje...toppie!
    Blijf lekker genieten daar!

Dikke kus en knuf!

• 27 Januari 2014 - 15:23

Hylke:

Haha lekker verhaal weer... Wie mocht er uiteindelijk in dat ene bed? Jan zeker?! Hoogtepunt van de foto's is wat mij betreft ook Jan met zijn Donuld Duck bij een beekje, wat een held! ;-)

Geniet ervan samen!
    Groetjes,

Rianne en Hylke

• 28 Januari 2014 - 12:17

Pirmin:

Yooow lui,

Supervet, volle dagen lekker veel zien! Al een beetje rare dieren gezien dan? Of zitten die op het andere eiland.

Veel plezier!

Pir

Owja zoek even een baan daar en blijf er een tijdje wonen. Kom ik een paar keer per jaar op bezoek!

• 01 Februari 2014 - 18:28

Heleen:

Lieve Sas en Jan, wat een heerlijk verhaal weer. Smullen! Heel goed om te lezen hoe jullie genieten en dan is dit pas het begin... We zijn ontzettend jaloers, dus heel fijn dat we een beetje mee mogen genieten :-) ik verheug me alweer op het volgende reisverslag!

Liefs, Heleen

• 10 Februari 2014 - 10:23

Melanie:

Yesssss eindelijk tijd om bij te lezen!
    Bedankt maar weer voor die meuie verhaal :)