Sawadee ka(p)! - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Sas en Jan - WaarBenJij.nu Sawadee ka(p)! - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Sas en Jan - WaarBenJij.nu

Sawadee ka(p)!

Blijf op de hoogte en volg Sas en Jan

08 Maart 2014 | Thailand, Sukhothai

Sawadee ka(p)!

Allereerst bedankt voor alle reacties op onze vorige reisverhaaltjes, via deze site maar ook via de mail en whatsapp. Heel leuk!

We hebben in Nieuw Zeeland nog uitgebreid Sas d'r verjaardag gevierd. In Christchurch hebben we wijn getrakteerd in het hostel en van de gelegenheid gebruik gemaakt om ons tentje voor het aankoopbedrag te verkopen aan een Ozzie die net was aangekomen. Hij blij, wij blij. We zijn ook nog heerlijk uit eten geweest in Auckland. Door het tijdsverschil van 12 uur was Sas extra lang jarig. Bedankt voor alle felicitaties vanuit NL!
Op 26 feb moesten we Nieuw Zeeland gedag zeggen en zijn we naar Sydney gevlogen. We hebben in 5 dagen zoveel mogelijk van Sydney proberen te zien. We hebben gewandeld door de oudste wijk 'the Rocks', natuurlijk even de Harbour Bridge en Oprah house op de foto gezet en een visje gegeten bij de enorme vismarkt. We hebben een drankje gedaan bij Bondi Beach en de ferry genomen naar Manly Beach. Ons hostel was bij Coogee Beach en daar zijn we nog heerlijk uit eten geweest. 1 maart was het groot feest in de hele stad, het festival 'mardi gras' werd afgesloten met een gay parade en spectaculair vuurwerk bij Darling Harbour. Aangekomen bij de Blue Mountains was het weer helaas te slecht om iets te zien, dus dat bewaren we voor een volgende keer. Want 5 dagen is eigenlijk te kort voor Sidney en we willen zeker nog eens terug!
Na een lange maar goede reis van 15 uur komen we op 3 maart aan in Bangkok. Wow! Eerste indruk: best druk. Een taxichauffeur die geen engels spreekt en ook onze goed voorbereidde Thaise routebeschrijving niet kan lezen, brengt ons gelukkig naar de juiste wijk. We lopen met onze backpacks om in de hitte door de drukke straatjes, op zoek naar ons guesthouse. Heerlijk luxe kamer om even 2 nachtjes bij te komen! Er is veel onrust geweest in Bangkok de afgelopen tijd. Alle demonstraties zijn een week voor onze aankomst gecentraliseerd in Lumphini park in de wijk Silom. "Daar moet je gewoon niet komen" zei een meisje in het vliegtuig nog. Laten wij nou net een guesthouse hebben geboekt in de wijk Silom, om de hoek bij Lumphini park. We horen 's avonds toespraken door megafoons en zien enorm veel tentjes staan, maar verder merken we er niets van. De sfeer in de stad is prima. Op dag 1 shoppen we wat in de grootste mall van Bangkok en kijken onze ogen uit. Op dag 2 fietsen we met 2 lokale gidsen 5 uur lang door Bangkok. We fietsen door de extreem smalle steegjes waar hele families met elkaar koken, slapen en wassen. We rijden door Chinatown en door kleine wijkjes waar Thaise kindjes het geweldig vinden om de high five met ons te doen. We proeven kruiden en vers fruit op een overvolle markt en gaan met fiets en al in een longtailboot om aan de overkant van de praya rivier de mooiste tempel van Bangkok te bekijken. Nadat we door de plantages aan de rand van Bangkok zijn gefietst, eten we traditioneel Thais bij een schattig restaurantje. Voor we terug gaan voeren we nog de enorme meervallen in de Praya rivier ("we geven het leven terug aan de dieren", aldus de gidsen. "Ok..."). Een geweldige manier om deze fantastische stad te leren kennen. 'S avonds eten we op straat nog heerlijk Thais, voor 4 euro p.p. eten we rijst, kip, groenten en drinken we een grote mensen pilsje. Want dat hadden we wel weer verdiend. Aan het eind van onze reis komen we weer in Bangkok, nu al zin in!
6 maart zijn we met de bus naar Sukothai gegaan (7 uur). We zijn de enige toeristen en worden schaamteloos aangestaard door onze Thaise medepassagiers. Onderweg zien we zoveel dingen die voor ons nieuw zijn. De grote verschillen tussen arm en rijk, hele gezinnen op 1 brommer, werkelijk overal langs de weg wordt eten gemaakt enz.
In Sukothai huren we een scootertje (past in het rijtje bungee-swing) en rijden naar een park met eeuwenoude tempels (ruïnes) en we gaan naar een night market. Ook hier lijken wij de attractie, maar wij zijn meer gefascineerd door de insecten die hier als snoep wordt verkocht en de olifanten die ineens voor onze neus staan op straat. We blijven 3 nachtjes in Sukothai en op 9 maart gaan we weer met de bus verder naar het noorden: Chiang Mai.

Het is wennen dat niemand Engels spreekt, dat we niks doen en toch zweten als een otter, dat we ratten en kakkerlakken op straat zien lopen en we geen eigen auto meer hebben. Maar dat nemen we voor lief want wat een leuk land is dit! We zijn benieuwd naar de rest van Thailand. We houden jullie op de hoogte!

Liefs, Jan en Sas

• 08 Maart 2014 - 11:49

Kelly :

Leuk verhaal sassie, toch gelukt! :)
    Fijn jullie even 'gezien' te hebben!
    Geniet ze!!
    Dikke kus van ons 3

• 08 Maart 2014 - 12:05

Opa En Oma Lergner.:

Bedankt lieverds voor jullie leuke verslag. Zo fijn om met jullie mee te reizen. Nog heel veel plezier en dikke kussen van jullie opa en oma.

• 08 Maart 2014 - 12:05

Jolande:

Lieve Jan en Sas!!!!
    Wat een geweldig leuk verslag was dit weer!!! Ik zie het al
    helemaal voor me!!! Heeeel fijn om jullie ook gisteren weer
    gezien en gesproken te hebben via skype!!
    Wij genieten met jullie mee hoor!!! Heeeeel veeeel plezier nog en geniet
    met volle teugen!!
    Dikke kus, mama xxxxxxxxxx

• 08 Maart 2014 - 13:16

Helmy En Berry:

Hoi Jan en Sas, samen met jullie superleuke reisverslag en alles wat er te googlen valt, kan ik me een klein beetje indenken hoe het is. Maar natuurlijk lang niet in het echt. Maak veel foto's, zet ze in een cloud en dan genieten we met jullie mee. Heel veel plezier!! liefs mama en Berry.

• 09 Maart 2014 - 09:01

Zus :

He Jan & Sas,
    Superverslag weer! Wat hebben jullie alweer veel meegemaakt en gezien, te gek!
    Geniet er lekker van! Dikke kus!

• 09 Maart 2014 - 18:04

Maaik:

Ja dat zal even wennen zijn, geen Engels spreken, een hele andere cultuur en die hitte. Maar wat een luxe dat jullie nu al het derde land van jullie reis gaan bewonderen! Aaah zo lekker azies eten hmhmhm geniet ervan sas en jan! Dikke kus!! Hier wordt het weer ook beter, vandaag heerlijk met de meiden in het park gezeten in het zonnetje! Xx

• 09 Maart 2014 - 18:18

Anne Haver:

Ik hoor jullie genieten!!! :) Top!!

Ps: Ik was ook ook in het park ;) Was gezellig maaik :)

• 11 Maart 2014 - 16:36

Wouter:

Leuk om te lezen! We blijven jullie volgen! Veel plezier in Chiang Mai, daar waren wij deze zomer nog! Misschien wat voor Jan om naar de schietbaan te gaan en 9mm baretta leeg te schieten en met gedrogeerde Tijgers te knuffelen? Enjoy!