Thailand & Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Sas en Jan - WaarBenJij.nu Thailand & Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Sas en Jan - WaarBenJij.nu

Thailand & Laos

Blijf op de hoogte en volg Sas en Jan

25 Maart 2014 | Laos, Vientiane

Hi allemaal!

Daar zijn we weer! Vanuit Vienitiane, Laos, dit keer. Het voelt alweer als een eeuwigheid geleden dat we in Sukothai waren en het laatste verslag schreven. Op 9 maart zijn we naar Chiang Mai gegaan, na Bangkok de grootste stad van Thailand. Leuke stad, je kunt er alles vinden. We zijn naar het Elephant Nature Park geweest, een opvang voor Olifanten die gebruikt zijn voor toeristische ritjes of zwaar werk in de bergen. Deze olifanten zijn van jongs af aan 'getraind' oftewel zwaar mishandeld tot ze volgzaam werden. Verschrikkelijk om de beelden van deze eeuwenoude traditie te zien, maar ook goed om te merken dat er een hoop Thai proberen deze traditie te stoppen. We hebben de olifanten gewassen in de rivier en een hoop uitleg gekregen over het project. Mooie ervaring! Ook hebben we in Chiang Mai een kookcursus gedaan. Super leuk, we hopen dat we thuis nog weten hoe we de Red curry, Pad Thai en Cocosnootsoep moeten maken. We hebben verder nog een traditioneel Thaise massage gehad. 'Relax' massage stond op het bord, nou dat was het niet. Vooral Jan lag er alles behalve relaxt bij toen duidelijk werd dat niet 1 van de Thaise dames maar een man hem onder handen zou nemen. Een uur is dan best lang, voor hem maar ook voor Sas; uur lang lach inhouden is niet makkelijk. Achteraf waren we wel van de pijn in onze rug en nek af!
In Chiang Mai zien we ook de keerzijde van Thailand. Een hoop oudere, net iets te lelijke mannen met knappe, net iets te jonge Aziatische meisjes of jongens. Sas moet haar 'jeugdzorg knop' nu echt uit zetten, kindjes bedelen op straat en werken tot 's avonds laat in een bar o.i.d. Hopelijk worden daar vroeg of laat wat strengere regels voor opgesteld.
Na Chiang Mai gaan we verder naar het noorden; Chiang Rai. Een klein stadje waar vandaan we met een een vriend van de hoteleigenares de jungle in gaan. Niet wetende dat dit zwaarder zou worden dan alle wandelingen uit Nieuw Zeeland bij elkaar. Dit is wel 1 van de mooiste tochten die we hebben gedaan. We lopen met een bamboestok in de hand door de natuur, bezoeken kleine bergdorpjes, lunchen bij een van de locals thuis en zwemmen bij een gigantische waterval die we tegenkomen. Dit is echt de andere kant van de wereld! Verder bezoeken we in Chiang Rai de witte tempel en eten we superdeluxe voor weinig. We stuiten nog op een dorpsfeest waar een man heel vals live zingt en een gigantische groep mensen een soort aerobics pasjes doet. We worden meegetrokken de menigte in. Daar staan we dan, pasjes na te doen op een dorpsfeest in Chiang Rai. Geweldig! Jan steekt boven de menigte uit en danst met een klein Thais vrouwtje de sterren van de hemel.
Na een nacthje in Chiang Khong, waar we uitzicht hebben op de Mekong rivier met aan de overkant Laos, steken we de grens over. Dit gaat best soepel. In Laos stappen we in de 'slow boat' en doen we er, inclusief overnachting in Pak Beng, 2 dagen over om in Luang Prabang te komen. Mooie route! We hebben meteen een goed gevoel over Laos en de mensen daar. Ze lijken wat meer open dan de Thai, zijn in voor een geintje en zijn alsnog enorm behulpzaam net als alle mensen uit Azie. Luang Prabang is een heerlijk relaxte stad, we huren een fiets en cruisen wat rond, drinken cocktails (2 voor 15000 kip = 2 voor 1,30 euro), hebben een kater, vieren Jan z'n 26e verjaardag bij de fantastisch mooie waterfalls en eten bij een schattig restaurant aan de rivier (bamboebrug over, eigen rieten hutje, lampjes, muziek. Perfect!).
Na een 7 uur durende bustocht door de bergen van Laos komen we op 21 maart aan in Vang Vieng. Hier maken we voor het eerst een enorme tropische regenbui mee, heerlijk! De lucht kan ineens toch redelijk blauw zijn. Vang Vieng is een van de favoriete plaatsen voor Backpackers. Overal kan je in lounge bars met een drankje hangen op kussens en series kijken op tv. Niet heel cultureel, maar best prima voor een middagje. We zien een bord met 'Wings over Vang Vieng', luchtballon vlucht. " Zullen we dat morgen doen?" "Ja, waarom niet!". Volgende ochtend om 6.00 zitten we in een luchtballon in Vang Vieng, Laos. Meine gutte! Wat een uitzicht!
We slapen nog wat bij en daarna gaan we dat doen waar Vang Vieng bekend mee is geworden; Tuben! Met een opblaasband de rivier stroomafwaarts dobberen en bij elke bar binnengehengeld worden voor free shots en big Beerlao. Wie wil dat nou niet? We ontmoeten 2 stellen uit Engeland, dobberen met elkaar verder en gaan met elkaar uit eten. Fantastische dag! We spreken met z'n 6en af in Vietnam weer af te spreken.

Het is echt heerlijk om alles te doen wat we willen, geen verantwoordelijkheid te hebben en zoveel tijd samen door te brengen. Living the good life! Dit zouden we nog heeeel lang vol kunnen houden. Het steeds weer je spulletjes pakken, op pad en een nieuwe plek ontdekken blijft leuk. We zitten toch alweer halverwege onze trip, de tijd vliegt!

24 maart gaan we met de bus van Vang Vieng naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Een bizarre busrit over slechte wegen waarbij we af en toe als poppetjes door de bus stuiteren. Na 5 uur komen we veilig aan en zoeken we een slaapplek voor 2 nachten.
In Vientiane hebben we vandaag een visum geregeld voor Vietnam en een vlucht geboekt. 26 maart 20.05 vliegen we naar Hanoi! Zin in!

Veel liefs, Jan en Sas.

• 25 Maart 2014 - 12:30

Opa En Oma Lergner :

Lieve Jan en Sas,

Weer bedankt voor dat leuke verslag en de felicitaties voor opa's verjaardag. Heel fijn dat jullie aan ons denken. Wat maken jullie leuke en spannende dingen mee. Geniet er maar van en nog een hele fijne vakantie samen. Veel liefs van jullie opa en oma.

• 25 Maart 2014 - 12:33

Jolande:

Hallo lieve Sas en Jan!!!
    Net weer genoten van jullie lange, leuke reisverslag!!!
    Wat doen jullie toch leuke dingen en wat maken jullie toch veel mee!!
    In gedachten zag ik jullie die olifanten al wassen in de rivier!!!! Hahaha!!!
    Heeeel fijn dat alles goed gaat en dat jullie zo heerlijk kunnen genieten van
    alles!!! Heeele dikke kus, mama xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 25 Maart 2014 - 13:18

Melanie:

Geweldig weer! Dikke kus voor jullie!

• 25 Maart 2014 - 13:20

Jolande:

Hoi Sas en Jan!!!
    Nog even een klein berichtje!!!
    De foto's staan er nu op hoor, heel leuk!!!
    Vooral de foto van de snoekduik van Jan is geniaal!!!
    (De andere foto's ook hoor!!!) xxx mama

• 25 Maart 2014 - 16:29

Helmy En Berry:

Hoi Kinders,

Dit had je toch vooraf ook niet kunnen bedenken; wat een leuke dingen allemaal. En zo te lezen genieten jullie er volop van. Nou, wij genieten met jullie mee! Super!! Bedankt weer voor het leuke reisverslag.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxmama helmy.

• 25 Maart 2014 - 20:02

Maaike:

Oh echt, jullie 'living the good live'! En de luchtballon vaart kunnen jullie ook weer afvinken op jullie Bucket list. Super gaaf! Blijf lekker genieten daar! Dikke kus en knuf!

• 25 Maart 2014 - 20:42

Femke:

Echt genieten om te lezen over jullie belevenissen! Ik grinnik mee vanaf deze kant van de wereld ;-)

• 30 Maart 2014 - 09:15

Sanne:

Superleuk verhaal weer! Jaloers! ;-)

• 30 Maart 2014 - 10:18

Daisy:

Jan en Sas, wat leuk om te lezen wat jullie mee maken!
    En wat gaaf dat jullie samen kunnen doen en laten wat jullie willen
    Wat een geweldige ervaring samen! Nog heel veel plezier!!
    Groetjes daisy

• 30 Maart 2014 - 22:39

Jan 1000:

Geen Happy End... balen Jan! Hopelijk maken die goedkope cocktails wat goed. Veel plezier in Vietnam en zeg even gedag tegen de luitjes bij Brown Eyes Bar in Hue!