Roadtrip 2.0 - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Sas en Jan - WaarBenJij.nu Roadtrip 2.0 - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Sas en Jan - WaarBenJij.nu

Roadtrip 2.0

Blijf op de hoogte en volg Sas en Jan

07 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Daar zijn we weer!
Bij het schrijven van het vorige verslag waren we net in Wanganui aangekomen. Tussenstop van 1 nachtje, want zoveel was daar niet te doen. Wat ze daar wel hadden was een heel mooi strand met zwart zand, waar Sas nog bovenop een enorm zwart vliegend monster is gaan staan en ja, die prikte. De 27e zijn we naar het meest zuidelijke puntje van Noordereiland gereden: Cape Palliser. De gemiddelde toerist komt hier niet. En dat is best logisch, want het is een enorm eind uit de route. Als we dat ene kleine pompstationnetje hadden gemist, zouden we nu nog met onze nissan tiida in Cape Palliser zitten. Wat niet eens een straf zou zijn, want het is daar zo mooi! We hebben ons tentje op gezet en op het strand, 10 meter verderop, de mooiste zonsondergang tot nu toe gezien. Die nacht was het heeeel koud in ons tentje. Om 5.30 zijn we met onze slaapzak in de auto gaan zitten. Om 11.00 uur wakker geworden, boel opgeruimd. Zouden 2 nachtjes doen maar we hebben een beter idee: vandaag al richting Wellington. We gaan nog wel eerst op zoek naar de zeehondenkolonie in Cape Palliser. En jahoor! Als een kind zo blij toen we een paar zeehonden bijna op de weg zagen liggen. Heel veel zeehonden en zeehondenbaby's gezien.
Een dag eerder dan gepland in Wellington en het hostel waar we 2 dagen zouden gaan slapen zat deze nacht vol, dus 1 nachtje bij de concurrent geslapen.
Ook is sas d'r cijferslot op bijzondere wijze veranderd van code, waardoor tas niet meer open gaat. Ook zijn de schoenen kapot. Een vriendelijke Indische meneer met een klein 'ik-kan-alles-winkeltje' helpt ons uit de brand. We leveren onze geliefde nissan tiida 2 dagen eerder in dan afgesproken, want auto hebben we in Wellington niet nodig. Wat een leuke stad is dit! Minder massaal dan Auckland, stuk relaxter. Heerlijk in de zon bij de haven gezeten, biertjes gedronken (overal wordt om ID gevraagd, stuk strenger dan in NL) uit eten geweest, met de 'Cable Car' naar mooi uitkijkpunt boven Wellington geweest en zelfs nog een museum bezocht.
We merken dat we enorm in de vakantiemodus zitten. Hebben geen idee van datum, dag en tijd en vergeten steeds van alles. Heerlijk!
De 31e gaan we vroeg met de ferry naar Zuidereiland. De overtocht duurt 3 uur en is echt de moeite waard! Wat een uitzicht onderweg! Er speelde om 9.00 een live band op de ferry, in tijden niet zo'n goede band gehoord! (Swamp Thing). In Picton staat een nieuwe auto voor ons klaar: Nissan Bluebird dit keer. Zo eentje met gelakt hout van binnen. We komen aan bij Thombstone hostel. Blijkbaar hebben we niet voor vandaag maar pas vanaf morgen geboekt. Top. Maar we mogen in de tuin ons tentje opzetten en voor morgen krijgen we een upgrade naar 2 persoons kamer, lief! Wat een fijn hostel is dit, met hottub in de tuin - halleluja - . We gaan vanuit Picton met een watertaxi naar een eilandje 15 min verder, om daar de hele dag te kayakken en te relaxen. De eigenares brengt ons naar de taxi van 9.00. We vertrekken 8.57, we zijn enorm traag en hebben 0,0 tijdsbesef. Ze helpt ons overigens ook uit onze Kiwi-droom. Ze is 60 en heeft nog nooit een Kiwi in het echt gezien. "I am the only kiwi you will see here"... Ok...
Op de heenweg met de watertaxi komen we enorme groep dolfijnen tegen! Wat gaaf was dat zeg! Heerlijk relaxt dagje en ondanks dat we geen zon gezien hebben, toch verbrand.
Op 2 feb zijn we naar Kaikoura gereden, daar blijven we 3 nachten. Kaikoura staat bekend om walvissen spotten en Crayfish eten. Dag 1 crayfish eten: check. Dag 2 walvis spotten: check!!! 'S ochtends vroeg met de boot mee. Sas hartstikke zeeziek natuurlijk. Jan is ook opvallend bleek onder z'n baard, maar zegt zich goed te voelen. 3 zakjes later vinden we een walvis! Wat een enorm beest! Het is de 'giant sperm whale'. Zo heet ie echt. Na een stevig English breakfast zijn we weer in orde en de rest van de dag en de dag erna heerlijk met een zonnetje van Kaikoura genoten.
De 5e gaan we weer verder. We beseffen steeds meer dat die auto echt een luxe is. We spreken veel mensen die met bus reizen en daardoor veel minder vrijheid hebben. Wordt nog wennen straks in Azië!
We rijden in 6 uur van de oostkust naar de westkust: Greymouth (1 nacht tussenstop). In een Ierse pub pilsje met ene Dave gedronken. Hij zat daar vermoedelijk al wat langer, met z'n dream theater shirt. Dave wist alles over sport en beweerde dat hij 4e is geworden bij de Amstel Goldrace in 1995. Wat daarvan waar is weet niemand, maar het was wel gezellig. De 7e komen we aan in Franz Jozef. Van hieruit willen we de Franz Jozef en de Fox glaciers zien. We gaan de 7e smiddags al een wandeling doen. Zaklamp mee want je kan tunnels in. Jahoor na 30 min; pikzwart ondergrondse grot/tunnel. Iphone zaklamp aan en tot onze enkels in het water lopen we de tunnel in, geen idee waar het eindigt. Jan voorop, sas er achteraan (*er zijn hier geen beesten. Er zijn hier geen beesten*). We zien glow worms! (Geen echte wormen, lichtgevende dingetjes). Halverwege beseffen we ons dat de Iphone ook geen eeuwige batterij heeft. Op hoop van zegen. Na een eeuwigheid (voor ons gevoel) zagen we licht, jeej! Ow, volgende tunnel: danger. Closed. G*****, weer terug. Met drijfnatte schoenen en sokken weer terug naar het dorpje.
Het is vandaag Waitangi Day, dag waarop het ontstaan van Nieuw Zeeland wordt gevierd. Maori's treden op met een echte 'haka'.
Nu is het hier ochtend, we gaan ontbijten en dan richting de gletsjers!
Oeps, best lang verslag geworden. Lang verhaal kort: we genieten van alles wat we doen en van elkaar! Gaat allemaal goed! (We denken ook tussendoor aan jullie hoor :) )

Liefs! Jan en Sas

• 06 Februari 2014 - 22:22

Femke:

Wat een briljante reis. Heerlijk zeg! O en die Dave heeft gejokt hoor ;-)

• 07 Februari 2014 - 01:11

Zus:

Haha leuk weer!!

• 07 Februari 2014 - 09:31

Hylke:

Haha heerlijk verhaal weer hoor! De volgende discussie ken ik trouwens maar al te goed: "Ondertussen is Jan z'n baard enorm gegroeid en hebben we discussies over het wel of niet scheren van de baard."

Mijn inschatting; dit wikken en wegen duurt nog een paar dagen voordat Jan en zijn baard voor de bijl gaan. Hij draait ergens de komende dagen door van de continue jeuk en scheert hem dezelfde dag nog af. We hebben dit ritueel in Zuid- Amerika een stuk of 4 x gehad (om de 2 weken dus) ;-)

Kijk uit naar het volgende verslag, geniet ervan luitjes!!!

• 07 Februari 2014 - 10:58

Helmy En Berry:

Weer genoten van jullie leuke reisverslag! Zijn er eigenlijk inheemse beesten waar je bang voor moet zijn?

• 07 Februari 2014 - 11:29

Lieke:

Wat een leuk verhaal weer! Word elke keer een stukje jaloerser haha! Geniet lekker en ik kijk uit naar jullie volgende verslag! Xx krul

• 07 Februari 2014 - 11:42

Opa En Oma Lergner.:

Jongens, wat een leuk verslag weer. Opa zegt dat hij nooit geweten heeft dat jullie zulke goeie schrijvers zijn. We hebben er weer van genoten. Jan, je lijkt nu zeker op een bosaap met die lange baard. Prikt ie Sas?
    Sas en Dennis zijn vorige week nog geweest. Gezellig. Sas is erg druk en Dennis vangt monsters van vissen.
    Ondertussen heb ik een staaroperatie gehad aan één oog, later het andere. Alles gaat goed. Moet straks wel een leesbril. Lieverds, nog heel veel plezier en pas goed op elkaar hé. Dikke kus van jullie opa en oma.

• 07 Februari 2014 - 11:55

Free:

Mooi verhaal weer hoor!!! Jullie maken ons totaal niet jaloers..! Enjoy!

• 07 Februari 2014 - 13:08

Jolande:

Lieve Sas en Jan!!
    Wat een leuk en lang reisverslag was dit weer! We zien het al lezende
    helemaal voor ons!!
    Fijn dat alles goed gaat en dat jullie zo genieten!!
    Heeeel veeeel plezier nog de komende tijd, en geniet maar lekker!!
    Dit kunnen ze jullie in ieder geval nooit meer afpakken!!
    Dikke kus, (schoon)mama en papa xxxxx

• 07 Februari 2014 - 14:25

Heleen:

Jullie genieten van de reis en elkaar en wij van jullie verhalen. Of dat nou een eerlijke verdeling is of niet: ik zeg goed-voor-elkaar-show! Heerlijke genieten!

• 07 Februari 2014 - 20:40

Carolala:

Geweldig om te lezen, we genieten hier zo een beetje met jullie mee. Ik moest vreselijk lachen om de tekst :"er zijn hier geen beesten", ik zie je gezicht al voor me, ga zo door!!

• 07 Februari 2014 - 21:45

Maaik & Steef:

Ah mooi samengevat! Lekker blijven geniet van alles om jullie heen en van elkaar toppers! Hier zijn er nog twee jaloers.... Dikke kus!

• 09 Februari 2014 - 13:53

Anne:

En ik ben ook jaloers..... hahaha, Het reisverhaal klinkt gewoon helemaal top en jullie komen inderdaad heel ver met de auto :) Echt heel gaaf! Fijn dat jullie af en toe ook even aan ons denken dan voelen wij ons ook niet vergeten ;). Veel plezier verder! kusssss

• 09 Februari 2014 - 23:22

Pirmin:

Ik ben voor Janje. Sowieso zo lang mogelijk die baard laten staan. En jullie gaan niet weg daar zonder een kiwi te hebben gezien hoor! Kom ik wel een paar keer per jaar langs.

Waaaah! Pir

• 10 Februari 2014 - 10:28

Melanie:

Als de discussies gaan over baard wel scheren of niet scheren moeten jullie inderdaad wel dik in de reizigersmodus zitten! Genieten. En lang leven de tent! X

• 10 Februari 2014 - 22:33

Liv: